Zaměřujeme se na projekty v oblasti formálního i neformálního vzdělávání. Realizujeme workshopy, kroužky pro děti, dlouhodobé projekty ve školách. Podporujeme vzdělávání a rozvoj učitelů i umělců v oblasti kreativního a designového myšlení. Aktuálně realizujeme vzdělávací projekt Školy pro budoucnost v pražských školách ve spolupráci ve spolupráci s Centrem pro životní otázky Univerzity Karlovy a UUUL – dětským muuuzeem.
Věnujeme se popularizaci kreativity a kreativního učení jako klíčové kompetence pro 21. století. Pořádáme konference, diskuze, workshopy, festivaly. Ve spolupráci s Centrem pro současné umění DOX připravujeme FUK – festival umění a kreativity ve vzdělávání.
Rovněž se zabýváme odbornou činností – jsme obsahoví partneři Nadačního fondu Eduzměna. Podílíme se na tvorbě rozvojového modelu vzdělávání pro Kutnohorsko. Jsme členy UMĚNÍM – platformy pro kreativní učení.
Do dvouletého projektu, který je založený na principech kreativního učení, se zapojilo 20 tříd z 6 pražských škol. Hlavním cílem projektu je vytvořit prostředí pro celostní učení spoluprací učitelů s experty z kulturních a kreativních průmyslů a podpořit sebeuvědomění žáků jako hybatelů změny. Zaměří se na rozvoj kompetencí k udržitelnému rozvoji, praktické zaměření výuky a rozvoj motivace žáků.
Žáci budou mít možnost zapojit se do důležitých rozhodnutí, např. výběru umělce, témat či projektových aktivit. Vybrané třídy se budou podílet na tvorbě dětského think-tanku k otázkám udržitelného rozvoje.
“Dětský think tank je platforma nabídnutá dětem, aby společně s umělci, aktéry veřejného života a svými učiteli hledaly řešení pro společenské problémy, které vnímají jako palčivé, aby navrhovaly samy řešení a aby je uměly také veřejně odprezentovat a postavit se za ně,” představuje Tereza Dobiášová z UUULu jeden z výstupů projektu. “UUUl se v každém projektu, který realizuje, se snaží o co nejvyšší možnou participací dětí. Ideálem je, aby děti s námi projekty spoluvytvářely. V tomto projektu budeme spolu s umělci hledat cestu, jak se děti mohou stát opravdovými aktéry svého vzdělávání,” dodává.
Projekt přináší kreativní metody práce a umělecké postupy ve výuce, které vedou k aktivizaci žáků, posilování jejich kritického myšlení, tvořivosti, iniciativy i schopnosti řešení problémů, ale také well-being žáků. Součástí projektu bude také proškolení pedagogů a umělců v oblasti kreativního učení a přímá podpora pedagogů při jejich práci ve třídě.
“Dobré vzdělání v sobě spojuje minulost, přítomnost i budoucnost – stejně, jako každý okamžik našeho života. V našem projektu se minulostí příliš nezabýváme: bereme si ji ze školních osnov, kde jí je dostatek. Chceme ovšem tuto matérii dětem zpřítomnit – a v tom nám neocenitelnou službu dělá umění, které do čistě poznávacích procesů dovede přinést fantazii a prožitek. Teprve na tomto dvojím základě se odvažujeme stavět most do budoucnosti. Budoucnost totiž není to, co se nám děje – a my to pouze přijímáme. Měli bychom také umět ovlivnit její podobu,” představuje ideu projektu Jana Dlouhá z Centra pro otázky životního prostředí Univerzity Karlovy. Kompetencím, které podporují tento aktivní přístup, se děti věnují v rámci vzdělávání pro udržitelný rozvoj. Projekt vytvoří prostor pro prolínání těchto přístupů, a jejich vzájemné obohacování.
Pro více informací kontaktujte koordinátorku projektu Kristýnu Kratochvílovou:
Už deset let realizujeme s českými i zahraničními partnery projekty v oblasti formálního i neformálního vzdělávání, které využívají metody kreativního učení a snaží se přinést změnu (nejen) do českého vzdělávacího systému. Zaměřujeme se na rozvoj učitelů a umělců v oblasti kreativního a designového myšlení.
NAČÍST DALŠÍJsme obsahoví partneři Nadačního fondu Eduzměna. Podílíme se na tvorbě rozvojového modelu vzdělávání pro Kutnohorsko. Jsme členy UMĚNÍM - platformy pro kreativní učení sdružující umělecké organizace, které vzdělávají uměním. Spolupracujeme s Centrem pro otázky životního prostředí Univerzity Karlovy na vzdělávácích projektech v oblasti udržitelného rozvoje.
Jaké město by chtěly mít děti? Výtvarný projekt zaměřený na rozvíjení kreativity a aktivního občanství dětí ZŠ v rámci uvažování o městě, ve kterém žijí a společně s ostatními lidmi tvoří různorodou městskou populaci. Městská část Praha 10 je prostorem, který je také jejich a mohou mít na něj svůj vliv.
V roce 2019 jsme jsme vyvíjeli v rámci projektu KPIŠ interaktivní aplikaci FyzikAR 7 ve spolupráci s Univerzitou Palackého v Olomouci, umělecko-technologickým studiem VR_MUSASHI, které se mj. zabývá možnostmi augmentované (rozšířené) reality ve vzdělávání, a designérem Vítem Škopem.
Jsme odborným partnerem Nadačního fondu Eduzměna. SPKV se podílí na tvorbě rozvojového modelu vzdělávání pro Kutnohorsko. Čtyři významné nadace spojily síly, zkušenosti a finance a založily Nadační fond Eduzměna. Jeho cílem je podpořit změnu českého školského systému.
uMĚNÍM je platforma uměleckých organizací, které vzdělávají uměním. Prohlubujeme a šíříme aktivity uměleckých organizací ve vzdělávání. Spolupráce profesionálních umělců s pedagogy přináší pozitivní dopady a zlepšuje kvalitu učení. Rozmanité umělecké formy začleněné do výuky zvyšují u žáků a studentů motivaci učit se, a rozvíjejí jejich klíčové kompetence.
Zadání: Všímejte si města jako prostoru, který je tu pro vás, a na který můžete mít své nároky i vliv. Pokuste se odhalit krásná místa ve veřejném prostoru Prahy 10, ale také nalézt nějaký lokální problém, něco, co vám brání v rozhledu nebo v pohybu. Všímejte si lidí, kteří zde žijí, zkuste se zamyslet nad jejich potřebami.
Proces a výstupy: Dívej se – sdílej – tvoř – upozorňuj – měň!
SPKV spolupracuje na evaluační části projektu.
Jedná se o metodickou pomůcku, díky které se žáci mohou hravou formou seznámit s fyzikálními tématy prostřednictvím augmentované reality. Základními stavebními kameny jsou aplikace s tabletem, který obsahuje 47 animací doplněných o pracovní listy, s otázkami a úkoly s příklady z reálného života.
Aplikaci je ke stažení ZDE.
První prioritou nadačního fondu je realizace regionální pilotáže: ve vybrané obci (v únoru 2020 se touto obcí stalo Kutnohorsko) chce Eduzměna během pěti let dokázat, že díky systematické spolupráci a podpoře všech aktérů zapojených do vzdělávání – zřizovatelů, ředitelů, učitelů a rodičů, lze u žáků dosáhnout pozitivních výsledků. Po vyhodnocení výsledků Nadační fond Eduzměna plánuje rozšíření modelu na další území ČR.
Katka Kalivodová vede pracovní skupinu zaměřenou na děti. Věnuje se metodické spolupráci na mapovaní potřeb dětí a mladých lidí, designování programu na rozvoj kompetence k řešení problémů a participativní zapojení dětí a mladých lidí do rozhodovaní.
Marianna Sršňová koordinuje pracovní skupinu zaměřenou na učení se ze zpětné vazby. Podílí se na mapování potřeb škol na Kutnohorsku a je součástí pracovní skupiny zaměřené na učitele, která nastavuje efektivní možnosti podpory učitelů.
Zkoumáme dopady uměleckých programů ve vzdělávání na žáky, učitele, školy a další aktéry. Zapojujeme se do odborných diskusí k oblasti rozvoje vzdělávacího systému. Šíříme a propagujeme přínosy umění pro vzdělávání a rozvoj osobnosti mezi širokou a odbornou veřejností. Pracujeme na zvýšení povědomí o přínosech kreativního učení. Rozvíjíme komunitu lidí napříč sektory, která podporuje uplatnění výsledků v praxi.
Členové: Společnost pro kreativitu ve vzdělávání, Centrum pro současné umění DOX, Centrum choreografického rozvoje SE.S.TA, Tanec Praha, UUUL - dětské muzeum, Ara Art, Kvas, Jaroslav Raušer
Partneři: UK-COŽP, Institut umění - Divadelní ústav, Kreativní Česko
Spolupracující organizace a experti: NIPOS, Česká hudební rada, Divadlo Archa, Informační kancelář OSN, Markéta Pastorová/ Národní ústav pro vzdělávání/, Jaroslav Anděl /Anglo-American University in Prague/
Jak uchopit danou školní látku kreativním způsobem? Jak ji uvést v souvislostech a s přesahem do jiných předmětů? Inspirujte se metodikou z našich školních projektů.
Cílem tohoto projektového vyučování je žákům poskytnout nové poznatky a vědomosti prostřednictvím učiva vyjmenovaných slov...
V metodické inspiraci s tématem "Místo, kde žijeme" učitelům nabízíme možnost, jak uchopit zvolené téma netradičním přístupem...
Učitelům fyziky nabízíme možnost, jak uchopit téma fyzikálních zákonů a jevů novátorským přístupem. Pomocí superhrdinů...
Téma školního projektu pracuje s bojovou hrou a představuje téma superhrdinů, jež nám nabízí možnost propojit předměty...
Cílem tohoto projektového vyučování je žákům poskytnout nové poznatky a vědomosti prostřednictvím učiva vyjmenovaných slov a zařadit je do nových souvislostí. Vytváříme více příležitostí k uplatnění individuálních schopností, pocitu smysluplného učení, společných prožitků všech žáků.
Soubor ke staženíV metodické inspiraci s tématem „Místo, kde žijeme“ učitelům nabízíme možnost, jak uchopit zvolené téma netradičním přístupem. Pomocí této formy rozvíjíme v žácích aktivní občanství a zapojování do regionální komunity. Důraz je kladen na praktické poznávání místních a regionálních skutečností a na utváření přímých zkušeností žáků.
Učitelům fyziky nabízíme možnost, jak uchopit téma fyzikálních zákonů a jevů novátorským přístupem. Pomocí superhrdinů žákům vysvětlujeme fyzikální zákony a vědecké teorie. Propojujeme téma fyzikálních zákonů a záliby u žáků v superhrdinech, kteří se objevují ve filmech, komiksech a literatuře.
Téma školního projektu pracuje s bojovou hrou a představuje téma superhrdinů, jež nám nabízí možnost propojit předměty FY, VV, IKT, HV, PV, ČJL, TV a realizovat tak projektové vyučování a integrovanou tematickou výuku. Je připraveno celkem 6 stanovišť a na přípravě a chodu se mohou podílet samotní žáci.
2120žáků
95učitelů
193projektů
106tříd
32škol